10 قانون مهم براي تثبيت نام تجاري

بهينه سازي سايت براي گوگل

10 قانون مهم براي تثبيت نام تجاري

۷۴ بازديد


 

يك مارك تجاري، وجه تمايز محصولات و خدمات شركت از ساير رقباست. امروزه با ظهور پديدهٔ دهكدهٔ جهاني، سازمان ها مي بايست با بكارگيري استراتژي هاي نوين، كسب و كار خود از دنياي واقعي به دنياي مجازي انتقال دهند از جمله مارك تجاري خود را. امروزه مارك هاي تجاري به سمبل هاي سرمايه داري بين المللي تبديل شده اند و ارزيابي شركت ها از سوي مشتريان را امكان پذير مي كنند.

 

به گونه اي كه اغلب مشتريان، حتي حاضرند براي يك مارك تجاري قدرتمند بهاي بيشتري بپردازند چرا كه مارك هاي تجاري روش جديدي از زندگي را به نمايش مي گذارند و مجموعه اي از ايده هاي نو را عرضه مي كنند. براي اينكه شركت ها از طريق علائم تجاري خود بتوانند به ايجاد و حفظ اعتماد مشتري بپردازند، نيازمند تبليغات پرهزينه و بازايابي خوب و قدرتمند هستند. تبليغات نامناسب، افت ناچيز در كيفيت محصولات، مي تواند باعث گريز آن مشتري از بازار مصرف آن مارك تجاري شود. شركت ها به كمك علائم تجاري قدرتمند مي توانند خود را ازنظر راهبردي براي آينده تثبيت كرده و با رقباي بالقوه اي كه بازارهاي جهاني را تحت كنترل دارند به طور مؤثر رقابت كنند. بنابراين مي توان گفت كه شركت ها بايد براي كسب اعتبار جهاني، ورود به بازارهاي جديد، رشد دراز مدت، كاهش هزينه و افزايش توليد، اقدام به ايجاد، تثبيت و مديريت علائم تجاري خود كنند.

برخي از قوانين تثبيت نام تجاري

قانون اول- قانون گسترش

قدرت يك نام تجاري نسبت معكوس با گسترش آن دارد. انسان موجودي طمع كار است و هرچه به دست آورد باز بيشتر طلب مي كند. در دنياي كسب و كار نيز وضع به همين منوال است، به گونه اي كه شركت ها خطوط ضميمه اضافه كرده و كالاها و انشعاب هاي فرعي بيشتري ايجاد مي كنند. با اين كار شايد در كوتاه مدت منافعي به دست آورند ولي در بلندمدت تنها نام تجاري خود را كمرنگ تر مي كنند. زيرا وقتي يك شركت در ذهن مصرف كننده براي يك كالاي خاص يا يك طبقه بندي خاص حك مي شود اين تثبيت به مرور زمان بيشتر مي شود اما زماني كه نام تجاري خود را بر روي انواع مختلفي از كالا مي گذارد در واقع اين تاثير بين آنها تقسيم مي شود لذا بايد دامنه را محدود كنيم و در حيطهٔ كاري خود متمركز شويم .

article_image_one_331.jpg

قانون دوم- قانون معروفيت

تولد يك نام تجاري از طريق معروفيت و شهرت آن شكل مي گيرد.ابتدا بايد به اين شهرت برسيم تا بتوانيم خود را تثبيت كنيم. يكي از راه هاي معروف شدن پيشگام بودن است. به اين معني كه حتي اگر نمي توانيم در يك طبقه بندي كلي اول باشيم مي توان در يك زير طبقه و يك مقوله پيشگام باشيم و صرف تولد يك كالاي جديد در يك طبقه بندي خاص به شهرت نمي رسيم مانند : سي ان ان CNN: نخستين شبكهٔ خبري كابلي و مرغ سوخاري كنتاكي (KFC): نخستين فروشگاه زنجيره اي كه مرغ را با طبخ جديد(سرخ شده) تحويل مي داد.

تبليغات درون متني/

اگر تمايل داريد براي شركت خود اقدام به طراحي سايت ارزان كنيد پيشنهاد مي كنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت   طراحي سايت فروشگاهي  و  طراحي سايت شركتي را مطالعه كنيد. من به شما پيشنهاد مي كنم خدمات طراحي سايت پيام آوا را براي اين كار نگاه كنيد. شركت پيام آوا بهترين و با كيفيت ترين خدمات طراحي سايت را در قالب طراحي سايت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه مي كند.

تبليغات درون متني


قانون سوم- قانون تبليغات

هر نام تجاري پس از تولد، براي ماندگاري نيازمند تبليغات است. بعد از اينكه نام تجاري خلق شد براي اينكه در گردونهٔ رقابتي محو و كمرنگ نشود بايد به تبليغات بپردازد. تبليغات ابزار نيرومندي در جهت حفظ و نگه داري يك نام تجاري پس از كسب آن است و نمي تواند يك نام تازه پا و جديد را رهبري كند. در واقع به صرف تبليغات نمي توانيم يك نام تجاري جديد را تثبيت كنيم. هزينهٔ سرسام آور تبليغات شايد نتواند بهاي خود را بپردازد اما باعث مي شود رقبا مجبور به صرف هزينه هاي هنگفتي در همين راستا شده و اگر توان مالي آن را ندارند ناچار به تبعيت از ما حركت مي كنند. شركت ها در زمان اوج شهرت و معروفيت خود بايد به تبليغات بپردازند تا همچنان قوي، محكم و پررنگ بمانند مانند كارت اعتباري ويزا يا شركت معروف و صاحب نام مايكروسافت.

قانون چهارم- قانون واژه

براي تملك ذهن مصرف كننده و به منظور تثبيت نام تجاري بايد به كوششي وصف ناپذير پرداخت. نام تجاري بهتر است كوتاه، ساده و مختصر باشد تا در نقل شفاهي راحت تر بيان شود زيرا تاثير نقل شفاهي در تثبيت آن بسيار بيشتر از نقل كتبي است. وقتي مايليد يك نام تجاري خلق كنيد سعي كنيد واژه اي را از محصول خود تثبيت كنيد كه به هيچ شركت و سازماني تعلق ندارد.

قانون پنجم- قانون اعتبار

ركن اصلي يك نام تجاري در ادعاي اصالت آن است. اگر بتوانيم نام تجاري خود را تثبيت كنيم مي توانيم در آن ادعاي اصالت كنيم. شعار كوكاكولا اين بود:"اين يك نوشابهٔ واقعي است." اين ادعا آنقدر با نام تجاري رابطهٔ تنگاتنگي برقرار كرده بود كه همه مي گفتند:"بله اين يك نوشابهٔ اصيل است و بقيه تنها تقليدي از آن هستند". همان طور كه مي بينيد وقتي نام تجاري به خوبي و قدرتمند تثبيت مي شود حتي ادعاهاي ما بر ادعاي رقبا برتري مي يابد.

قانون ششم- قانون كيفيت

كيفيت مهم است اما نام تجاري تنها با كيفيت ساخته نمي شود.آيا صرف ارائهٔ محصول با كيفيت بالا را مي توان نام تجاري را تثبيت كرد؟ پس اگر اين طور است ساعت رولكس دقيق تر از بقيهٔ ساعت ها زمان را نشان مي دهد؟ آيا مرسدس بنز كمتر از كاديلاك با مشكلات فني روبرو مي شود؟ طبق آمار گرفته شده بسياري از افراد طعم پپسي را ترجيح مي دهند اما فروش كوكاكولا بيشتر است. مشاهدات طي سال هاي طولاني به اين نتيجه منجر شده كه ابتدا بايد نام تجاري خود را تثبيت كنيد و البته محصول را با كيقيت بالا ارائه دهيد و هرگز تصور نكنيد كه كيفيت به تنهايي قادر به خلق نام تجاري شما خواهد بود.

قانون هفتم- قانون نام

در درازمدت مارك تجاري چيزي جز يك نام نيست و همان طور كه گفتيم بايد دامنهٔ خود را محدود كرده و در كوتاه مدت به تثبيت نام تجاري خود بپردازيم اما در درازمدت تنها چيزي كه از كمپاني شما مي ماند يك نام است. مانند شركت زيراكس كه شايد امروزه تنها دارايي ۵/۱۹ ميليارد دلاري شركت زيراكس تنها و تنها نام آن است.

قانون هشتم- قانون هم خانوادگي

زمان و مكان مناسبي براي ارائه نام تجاري دوم وجود دارد.در حالي كه شركتي از معروفيت خوبي برخوردار است مي تواند با اضافه كردن نام دوم به انتهاي نام اصلي موجب گسترش محصول جديد خود گردد. براي مثال نام تجاري كوكاكولا لايت براي محصول جديد مناسب است چرا كه هم از خانواده كوكاكولاست و هم نشان دهنده بدون قند بودن محصول است.

قانون نهم- قانون شكل

يك آرم تجاري بايد به گونه اي طراحي شود كه خيره كننده باشد. در طراحي آرم بايد از اشكال ساده استفاده كنيم و شكل هايي كه از عناصر متعدد تشكيل شده اند را به كار نبريم. وقتي آرم تجاري شكلي ساده دارد به راحتي در ذهن تثبيت مي شود مانند آرم شركت نايك كه به حدي توانسته به كمك اين قانون، نام تجاري خود را در اذهان تثبيت كند كه حتي نياز به نوشتن كلمهٔ NIKE در زير آرم خود ندارد.

قانون دهم – قانون رنگ

يك نام تجاري بايد رنگ متضاد رقيب اصلي خود را انتخاب كند. اگر پيشگام هستيد نزديك ترين رنگ به محصول خود را انتخاب كنيد. بهتر است از رنگهاي اصلي و مشخص به جاي رنگ هاي تركيبي استفاده شود. اما اگر رقيب شما زودتر اين كار را كرده است سعي كنيد رنگ متضاد با رقيب را انتخاب كنيد. كداك زرد را انتخاب كرد و فوجي سبز را. با اين كار مي توانيد نام تجاري خود را با رنگي كه متعلق به خودتان است تثبيت كنيد

 

 

تبليغات ميان متني

سئو سايت براي موتورهاي جست و جو و همچنين  تبليغات گوگل  از جمله مهمترين روش ها براي بيشتر ديده شدن سايت شما به حساب مي آيد. شركت پيام آوا خدمات طراحي سايت تهران و سئو را با مناسب ترين قيمت به شما ارائه مي دهد. بازاريابي و تبليغات به ركن اساسي جامعه امروز ما تبديل شده است.

تبليغات ميان متني

 


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.