3 دليل اهميت بازاريابي با شبكه هاي اجتماعي

۴۰ بازديد

رسانه هاي اجتماعي چنان متداول شده اند كه حتي افراد غريبه با اينترنت و فناوري، وارد گود شده اند و سعي مي كنند از آن ها استفاده كنند. اگر در تاكسي، اتوبوس، فروشگاه ها و تقريبا هر جاي ديگر به اطرافتان نگاه كنيد افرادي را مي بينيد كه غرق در تلفن همراهشان هستند. اگر كمي بيشتر دقت كنيد اغلب آن ها در يك رسانه اجتماعي مشغول مشاهده يا ارسال مطلب هستند.

چنين فرصت بزرگي باعث تغييرات بزرگي در دنياي بازاريابي اينترنتي شده است. اولين روش ارتباط در بازاريابي اينترنتي ايميل است. ولي آيا خودتان بيشتر ايميلتان را چك مي كنيد و رسانه هايي مثل اينستاگرام، تلگرام و … را؟

اهميت رسانه هاي اجتماعي در كسب و كار

اگر صاحب كسب و كار هستيد دير يا زود بايد سراغ استفاده از رسانه هاي اجتماعي برويد. اگر تعلل كنيد رقيبان از شما پيشي خواهند گرفت. ولي شايد از خود بپرسيد چرا بايد سراغ اين رسانه ها بروم. تاكنون از آن ها استفاده نكرده ام و در كارم هم موفق بوده ام. چند دليل مهم عبارتند از:

1. دسترسي سريع تر

اگر از رسانه هايي مانند اينستاگرام يا تلگرام درست استفاده كنيد اين فرصت را داريد كه مخاطبان خود را خيلي سريع از موضوعي آگاه كنيد. من خودم گاهي ۹ شب در اينستاگرام پست مي فرستم كه فلان كتاب همين الان از چاپخانه رسيد. تا صبح روز بعد كه ساعات كاري شروع شود هزاران نفر از اين موضوع باخبر شده اند و بخشي از آن ها آماده هستند كه خريد خود را انجام دهند. اگر همين اطلاع رساني از طريق پيامك انجام مي شود براي عده اي آزاردهنده و ناراحت كننده بود، زيرا دريافت پيامك تبليغاتي در ۹ شب حس خوبي ايجاد نمي كند. حال آنكه در اينستاگرام يك عكس خوش رنگ از كتاب هم منتشر مي شود تا هزاران نفر با جلد كتاب هم آشنا شوند. نكته ديگر آن است كه پست هاي شما در رسانه هاي اجتماعي اگر با ظرافت انتخاب شود هيچ حس تبليغ يا مزاحمت ايجاد نمي كند؛ مثلا من علاقه بسيار زيادي به كتاب دارم و وقتي يك كتاب جديد از چاپخانه مي رسد حس بسيار خوبي ايجاد مي كند. در پست اينستاگرام همين موضوع را مي نويسم. به جاي آنكه از مخاطبان بخواهم بيايند و كتاب جديد مرا بخرند با آن ها حس خوبم را از رسيدن كتاب جديد در ميان مي گذارم و تعداد زيادي پيام تبريك و خسته نباشيد و … در جواب دريافت مي كنم.

article_image_one_482.jpg

2. هزينه بسيار پايين

استفاده از رسانه هاي اجتماعي در كسب و كار هزينه بسيار پاييني دارد. البته اين طور هم نيست كه رايگان باشد. شما بايد وقت و انرژي كافي اختصاص دهيد تا نتيجه خوبي كسب كنيد. ولي مي توانيد استراتژي مشخصي داشته باشيد و از يكي از كارمندان بخواهيد يك تا دو ساعت از زمان روز كاري را به رسانه هاي اجتماعي اختصاص دهد. شايد همين زمان كافي باشد تا رشد قابل توجهي در اين رسانه ها داشته باشيد. اگر بخواهيد به ۱۰۰۰۰ نفر پيامك تبليغاتي بفرستيد بايد چندصد هزار تومان هزينه كنيد. حال اگر بتوانيد در تلگرام كانالي درست كنيد كه ده هزار نفر به آن بپيوندند با گذاشتن يك مطلب جديد، اين پيام براي تمامي ده هزار نفر ارسال مي شود. البته براي آنكه ده هزار نفر را ترغيب كنيد تا به كانال شما بپيوندند بايد تلاش كافي انجام دهيد. ولي پس از آن هميشه به اين افراد دسترسي داريد و مي توانيد پيام هاي خود را برايشان ارسال كنيد.

3. برندسازي آسان تر

تمام كسب و كارها به هر روش ممكن بايد به دنبال برندسازي باشند. به عبارت ديگر بايد در كارشان خوش نامي ايجاد كنند تا مخاطبان با خوشحالي از آن ها خريد كنند و همچنين به ديگران توصيه كنند. رسانه هاي اجتماعي فرصت بسيار خوبي براي برندسازي ايجاد كرده اند. فرض كنيد شخصي دنبال يادگيري زبان است. با جستجو در رسانه هاي اجتماعي، به صفحه شما مي رسد و مي بيند صفحه شما هزاران هوادار دارد. تا همين جا در كوتاه ترين زمان ممكن اعتماد مخاطب تا حدي جلب شده است، زيرا مي بيند هزاران نفر صفحه شما را پيگيري مي كنند. نگاهي به مطالب شما مي اندازد و مي بيند بدون پرداخت هيچ پولي مي تواند مطالب مفيد زيادي ياد بگيرد. باز اعتمادش به شما بيشتر مي شود. در نظرات زير مطالب، با نظري مواجه مي شود كه نوشته: «چند ماه پيش در دوره آموزش زبان شما شركت كردم و عالي بود. دلم براي استاد تنگ شده است». در اين لحظه مخاطب آمادگي كافي كسب كرده تا در دوره زبان شما ثبت نام كند. آيا فكر مي كنيد مي توانستيد با يك تبليغ و حتي صرف چند ميليون تومان پول چنين اعتمادي ايجاد كنيد؟

مهم ترين سوال: چه بفرستيم؟

شايد مهم ترين موضوع در بازاريابي با رسانه هاي اجتماعي نوع و كيفيت مطالبي باشد كه پست مي كنيم. اگر هدف شما از حضور در رسانه ها برندسازي و افزايش فروش است بايد سه نوع پست ارسال كنيد در زير به توضيح اين موارد مي پردازيم. اگر به طور مدارم از هر سه نوع پست استفاده كنيد مي توانيد موفق شويد. همچنين اگر يكي از اين سه مورد را حذف كنيد موفقيت چنداني حاصل نخواهد شد.

1. آموزش، آموزش و آموزش

مهم نيست كارتان چيست. در هر صورت مهم ترين فعاليت شما در رسانه هاي اجتماعي بايد آموزش باشد. اگر كارتان فروش بيمه است نكات بيمه اي را آمورش بدهيد. به مخاطب نشان دهيد چگونه بهترين گزينه ممكن را انتخاب كند. اگر كارواش داريد آموزش بدهيد چگونه از اتومبيل بهتر مراقبت كنيم و آن را تميز نگه داريم. اگر زعفران مي فروشيد آموزش بدهيد چگونه زعفران تقلبي را از اصل تشخيص بدهيم. در هر كاري كه باشيد مواردي هست كه مي توانيد آموزش بدهيد و خودتان را به عنوان مشاور و متخصص معرفي كنيد. اگر آموزش در رسانه هاي اجتماعي را حذف كنيد موفقيت چنداني كسب نخواهيد كرد. اين مطالب هستند كه راحت تر به اشتراك گذاشته مي شوند و باعث كسب اعتبار شما مي شوند.

2. تاييد ديگران

در رسانه ها مطالبي را منتشر كنيد تا نشان دهد مورد تاييد ديگران هستيد. اين نوع مطالب اعتماد افراد جديد را جلب مي كند و باعث مي شود به خودشان جرات دهند و از شما خريد كنند. هر وقت ممكن است با مشتريان عكس بگيريد و آن را منتشر كنيد. اگر در نمايشگاه ها شركت مي كنيد حتما عكس آن را در رسانه ها بگذاريد. با برگزاري مسابقه مي توانيد از مشتريان بخواهيد عكس هايي براي شما بفرستند تا در رسانه هاي اجتماعي استفاده كنيد. نكته مهم اين نوع پست ها آن است كه به مخاطبان جديد نشان دهيد تنها نيستند و افراد زيادي به شما اعتماد كرده اند و حتي خريد كرده اند. پس خريد از شما ريسك نيست! حتما توجه كرده ايد كه اگر دو رستوران در كنار هم باشند مردم دوست دارند به رستوران شلوغ تر مراجعه كنند چون احساس مي كنند بهتر است. اگر بهتر نبود شلوغ نمي شد!

3. معرفي محصول يا خدمت

مخاطبان شما بالاخره بايد بدانند كه محصولات يا خدمات شما دقيقا چه هستند. از معرفي محصولات نترسيد. البته به شرطي كه دو مورد قبلي را رعايت كرده باشيد و مطالب در زمينه آموزش و تاييد ديگران منتشر كرده باشيد. گاهي فروش هاي ويژه بگذاريد يا كوپن تخفيفي منتشر كنيد تا مخاطبان از مزايايي برخوردار باشند. تعداد پست هايي كه به معرفي محصول اختصاص مي دهيد بايد كمتر از دو نوع ديگر باشد. پس تعلل نكنيد و بازاريابي با رسانه هاي اجتماعي را هر چه زودتر شروع كنيد. هر روز مطالب جديدي در اين زمينه بياموزيد و پيشرفت كنيد. تا چشم به هم بزنيد مدت زيادي گذشته و هزاران هوادار داريد و با ارسال يك مطلب مي توانيد فروش قابل توجهي ايجاد كنيد!

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.