تجارت الكترونيك و طراحي وبسايت

بهينه سازي سايت براي گوگل

تجارت الكترونيك و طراحي وبسايت

۶۲ بازديد

بعد از گذشت نزديك به ۴ هزار سال كه اولين مبادلات كالا به كالا ميان اقوام مختلف انسان شكل گرفت، امروز شاهد تحول جديدي در نوع داد و ستد و تجارت جامعه بشري هستيم.به عبارتي دقيق تر با ظهور اينترنت در اواخر قرن بيستم فضايي ايجاد شد كه مسير تحول و توسعه جامعه جهاني را در قرن بيست و يك به طور كل تغيير داد. ظهور شبكه هاي اجتماعي، سرعت انتقال داده ها و تجارت الكترونيك از جمله مهمترين تحولات قرن ما به حساب مي آيد.

با اين وجود اگر به اطراف خود نگاهي دقيق تر داشته باشيد كاملا واضح است كه بسياري از صاحبان كسب و كار، كماكان با استفاده از شيوه‌هاي سنتي، به دنبال تبليغ، جلب مشتريان جديد و فروش محصولات خود هستند. اما در دنيايي كه اكثر مشتريان بالقوه بيشترين زمان خود را در اينترنت سپري مي‌كنند؛ شيوه سنتي بازاريابي و فروش، يك استراتژي مخاطره آميز محسوب مي‌گردد.
بي شك نسل جديد مي داند كه بهره برداري از فضاي وب به عنوان يك ابزار تجارت بسيار مهم است. حتي آن دسته كسب و كارهايي كه خود را در زمينه تجارت سنتي موفق مي‌دانند بايد به اين مهم توجه ويژه اي كنند. اينترنت يكي از بسترهاي مناسب كسب و كار است كه روز به روز بر كاربران آن افزوده مي‌شود و مي‌تواند نقش مهمي در ايجاد روابط تجاري موفق ايفا نمايد. از همين رو طراحي يك وب سايت مناسب، اولين گام در جذب مشتريان جديد در بازاريابي اينترنتي است.

قبل از  آنكه وارد جزييات بحث تجارت الكترونيك شويم،  فكر كنم بهتر است ابتدا تفاوت هاي بنيادين طراحي سايت شركتي و طراحي سايت فروشگاهي را بدانيد تا با ديد بهتري براي گسترش تجارت خود در فضاي اينترنت اقدام كنيد. صفحات سايت ما در خصوص اين دو مفهوم را دنبال كنيد تا درباره اين دو مفهوم بيشتر بدانيد.

بيشتر بخوانيد: طراحي سايت شركتي 

بيشتر بخوانيد: طراحي سايت  فروشگاهي

بيشتر بخوانيد: طراحي سايت تهران

طراحي سايت و فلش

 

تجارت الكترونيك و وب

توسعه سريع رسانه‌هاي اجتماعي و وب و تغييرات در طراحي سايت، پتانسيل عظيمي را جهت انتقال تجارت الكترونيك از محيطي محصول‌گرا به سمت محيطي اجتماعي و مشتري مدار فراهم آورده است (Wigand,et al,2008). در اصل رسانه‌هاي اجتماعي به نرم‌افزارهاي اينترنتي كه در وب طراحي شده‌اند، اشاره داشته و اين در حاليست كه وب به مفهمومي همانند پلتفرم اشاره دارد (Kaplen and Haeli).

در چنين محيطي خريداران به دانش تجربي و اجتماعي دسترسي پيدا مي‌كنند كه آنان را به درك بهتري از اهداف خريد آنلاين ‌رسانده و همچنين در هنگام خريد اينترنتي باعث مطلع شدن و تصميم‌گيري دقيق آنها مي‌شود (Dennison et al2009). ضمنا تجارت آنلاين منجر به شناسايي بازخورد مشتريان شده و به آن‌ها بينشي در راستاي تجارب و انتظاراتشان داده و آنان را در توسعه‌ي استراتژي‌ها جهت انجام كسب و كاري موفق ياري مي‌دهد (Constantinide and Fountain 2008). از زماني كه مزاياي اين روش توسط سازمان‌هاي تجاري شناخته شد تجارت الكترونيك با اتخاذ برخي ويژگي‌ها، عملكردها و قابليت‌هاي وب، موجب مشاركت اجتماعي مشتريان، ترويج روابط آنان و دستيابي به ارزش بالاتر اقتصادي شد.

 

طراحي وب

تجارت اجتماعي

چنين تحولي در تجارت الكترونيك منجر به پيدايش تجارت اجتماعي شده است.به طور كلي تجارت اجتماعي به استفاده از وب در تجارت الكترونيك، علي الخصوص ويژگي‌هاي اصلي وب از قبيل محتواي كاربر ساز و اشتراك گذاري محتوا اشاره دارد (Kim and Srivastava 2007). اثرات وب برروي پيامدهاي اجتماعي و همچنين تعاملات اجتماعي قابل مشاهده است.

به طور كلي وب، معاملات تجاري و اعتبار سيستم‌هاي معتبر مرتبط را تحت تاثير قرار داده و همچنين باعث تقويت روابط تجاري با مشتريان، افزايش ترافيك وب سايت‌هاي شركت، شناسايي فرصت‌هاي شغلي جديد و پشتيباني از توسعه‌ محصول با نام تجاري خاص مي‌شود (۲۰۰۸ (Michaelidou, et al,. به اين ترتيب وب باعث ارائه‌ي محصولاتي كيفي در تجارت و قراردهي آنها در موقعيت بهتري بمنظور پيش بيني روند بازار و به حداكثر رساندن اثربخشي كمپين‌هاي بازاريابي مي شود. همچنين وب مي‌تواند بر جنبه‌هاي مربوط مشتريان از جمله نظارت بر مشتري و ارزش‌گذاري آنها نيز تاثير مثبتي بگذارد. در وب همچنين ميزان آگاهي، اولويت بندي و تصميمات مشتريان تنها بر پايه‌ي اطلاعات قابل مشاهده بر روي وب سايت‌هاي تجارت الكترونيك نبوده بلكه همزمان تحت‌تاثير محتواي ايجاد شده توسط كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي قرار مي‌گيرند.

نظرات استفان و توبيا در سال ۲۰۰۲ بر اين امر كه در محيط تجارت الكترونيك، وب موجب انتقال قدرت بازار ازطريق شركت‌ها به مشتريان شده، دلالت مي كرد. علاوه‌ براين با افزايش درخواست‌ها براي دارندگي خدمات و اپليكيشن‌هاي آنلاين، نيازها تغيير كرده‌ و مشتريان بدنبال راه‌هاي اجتماعي و پرتعاملي‌ جهت ترغيب تعهدات شركت‌ها مي باشند. همچنين بطور قابل ملاحظه‌اي ارزش‌‌ ايجاد شده توسط مشتريان از طريق وب افزايش يافته و معمولا تلاش‌هاي مشترك مشتريان شبكه منجر به خروجي بهتري مي‌شود. بعنوان مثال SAP نمونه‌اي است كه براساس آن فروشنده‌ عمده‌ بازار نرم‌افزار ERP به منظور حل مشكلات موجود در ارائه‌ محصولات خاص با عرضه هوش جمعي حاصل از وبلاگ‌ها و انجمن‌ها توسعه دهندگان خارجي در جامعه‌ را خلاقانه دعوت به همكاري مي‌كند.

اخيرا هزاران شركت به منظور ارتقاء تجارت الكترونيك، وب را تحت اختيار گرفته و يا تمايل به اخذ آن دارند. براساس گزارش ارائه شده در سال ۲۰۰۸ توسط Lewis و همكارانش، محبوبيت تجارت الكترونيك به ۴۳٪ در سال پيشرفت داشته است. تقريبا ۸۸٪ كسب و كار‌ها انتظار گسترش سرمايه‌گذاري بر روي اين نوع تجارت ها را دارند.

 

تجارت الكترونيك

اين پايان مسير تجارت در قرن بيست و يكم نيست

اگرچه حقايق فوق به سرعت توسعه و پتانسيل قابل توجه اشاره داشته، ليكن تجارت الكترونيك همچنان به بررسي جامع‌تري نيازمند است.

به طور يقين در آينده نه چندان دور تجارت در حوزه اينترنت به قدري فراگير مي شود كه شايد بسياري از كسب و كار هاي سنتي ديگر حتي اسمي هم نداشته باشند.

در طراحي وب سايت هاي تجاري چند نكته را كه از مهم ترين عوامل در طراحي وب سايت براي جلب مخاطب بيشتر است را برايتان ذكر مي كنيم.

۱: يكي از عوامل موفقيت در زمينه بازاريابي ،هنگامي حاصل مي شود كه سايت شما قادر به ايجاد بستري امن و قابل اطمينان درهنگام سفارش خريداران باشد.

۲: بايد تبليغات سايت از قابليت جذب بالايي برخوردار باشند. پرداختن به بيان كليه جزييات خدمات، بدون ذكر قابليتهاي اصلي محصولات و خدمات .

۳: تثبيت لوگو: در دنيا هر چيز را با نشان آن ميشناسد پس شما هرچه براي طراحي بهتر لوگوي خود سرمايه گذاري كنيد، پشيمان نخواهيد شد.!

۴: داشتن شعار سازماني: با بهره گيري از شعارهاي سازماني مي توانيد تصوير ذهني اثرگذاري از وب سايت خود در ذهن بازديد كنندگان باقي بگذاريد. شعار سازماني خود را هيچ گاه تغيير ندهيد و از آن به عنوان Head وب سايت خود استفاده كنيد، زيرا موتورهاي جست و جو (Search Engine) در شناسايي وب سايت شما سريعتر عمل خواهند كرد.

۵: حضور در شبكه هاي اجتماعي: يكي از مهمترين مسائل درباره كسب مشتري از طريق شبكه هاي اجتماعي درك صحيح از اين گونه شبكه ها و اطلاع رساني و طبقه بندي صحيح محصولات و يا خدمات از طريق اين گونه شبكه ها است. به عنوان مثال ظاهر صفحه شما در شبكه اجتماعي بايستي از طرح و ساختار وب سايت شما الگوبرداري كرده باشد و بازديدكنندگان احساس كنند كه در سايت خود شما هستند. سعي كنيد تمامي محصولات و يا خدمات را در شبكه اجتماعي معرفي نكنيد و كاربران را براي مطالعه جزئيات بيشتر به وب سايت خود هدايت نماييد.

 

طراحي وب و تجارت الكترونيك

بگذاريد كمي با شما صادق باشم. هيچ كس نمي داند اين طوفاني كه از اواخر قرن بيستم شروع شده است كي به آرامش مي رسد. تحولات دو دهه اخير در تكنولوژي هاي تحت وب آنقدر زياد است كه همه ما هنوز سر گيجه داريم. اين سرعت با ظهور تكنولوژي هاي ديگري مانند كامپيوتر هاي كوانتمي و قدرت گرفتن هوش مصنوعي در مديريت زيست انساني باز هم افزايش خواهد يافت و شايد تا سال ۲۰۵۰ به تفكرات امروز خودمان بخنديم. اما در شرايط كنوني طراحي سايت و استفاده از شبكه هاي اجتماعي براي گسترش تجارت يك امر ضروري و اجتناب نا پذير است و شما اگر براي كسب و كار خود يك شعبه اينترنتي نداشته باشيد اصلا در بازي رقابت نمي توانيد حضور داشته باشيد و بايد سود بازار را به ديگران واگذار كنيد.

 

نكته پاياني

بعد از انجام پروسه طراحي سايت شما با مفاهيمي مانند سئو و بهينه سازي سايت يا تبليغات گوگل روبرو مي شويد. اين دو خدمات به شما كمك مي كنند تا سايتتان در صفحات اول گوگل ديده شود و از اين طريق مشتريان بيشتري به سايت شما مراجعه كنند. صفحه تبليغات گوگل و بهينه سازي سايت ما را ببينيد و در اين رابطه بيشتر بدانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.