تاثير رنگ ها در طراحي سايت حرفه اي

بهينه سازي سايت براي گوگل

تاثير رنگ ها در طراحي سايت حرفه اي

۳۴ بازديد

 

انتخاب رنگ، يك موضوع كاملا سليقه اي است و اثر روانشناسي و مفهوم آن در فرهنگ هاي گوناگون در درجات بعدي اهميت قرار دارند اما رعايت اين مسائل باعث انتقال بهتر موضوع به كاربر مي شود. در طراحي وب، رنگ مهم ترين عامل چشمي و اولين عنصر تاثيرگذار بر كاربر است.

 

چون وجود نور باعث تشديد رنگ ها مي شود، بنابراين انتخاب مناسب و به جاي آن مي تواند به جذابيت سايت بيافزايد و گاهي انتخاب نامناسب باعث مي شود كاربر تا بارگذاري كامل صفحه منتظر نماند.

رنگ

به طور كلي رنگ ها داراي سه مشخصه اصلي هستند كه با تغيير در آنها طيف هاي گوناگون رنگ پديد مي آيند. اين سه مشخصه عبارتند از:

فام (Hue)

درخشندگي (Value)

اشباع (Saturation)

article_image_one_42.jpg

فام يا ته رنگ :

فام در واقع همان اسم عام رنگ است كه به صورت كامل و در نهايت درخشش ديده شود، مثلا فام آبي. رنگ ها به دو دسته كلي فام دار (قرمز، آبي، زرد و ...) و بي فام (سياه، سفيد و خاكستري) تقسيم مي شوند.

اولين گروه فام

اين فام ها در مثلث مركز دايره رنگ قرار دارند كه شامل سه رنگ اصلي آبي، زرد و قرمز مي شوند و ساير رنگ ها از تركيب اين سه رنگ بوجود مي آيند. نمونه هاي زير، طرح هايي را نمايش مي دهد كه در آن ها، از رنگ هاي اصلي براي ساختار سايت استفاده شده است.

دومين گروه فام

اين رنگ ها از تركيب دو به دو رنگ هاي اوليه با هم به دست مي آيند كه شامل سبز، نارنجي و بنفش مي باشد.

سومين گروه فام

از تركيب اولين گروه فام ها ودومين گروه فام ها با هم، سومين گروه بدست مي آيند كه شامل رنگ هاي حلقه بيروني دايره رنگ مي شود.

درخشندگي :

درخشندگي درجه تيرگي يا روشني هر رنگ است و طيف هاي گوناگون يك فام (رنگ) از روشن ترين حالت تا تيره ترين را تشكيل مي دهد.

طرح هايي كه در ادامه مي بينيد، نمونه هاي مناسبي از به كار گيري طيف هاي مختلف رنگي است. در اين نمونه ها با تغيير در تيرگي و روشني، سعي شده تا كنتراست درخشندگي لازم در آن ها ايجاد شود.

اشباع يا خلوص رنگي :

از تركيب رنگ هاي فام دار با رنگ هاي بي فام (سفيد، سياه و خاكستري) درجه خلوص رنگي تغيير مي كند. در واقع اشباع، همان خالص بودن يك رنگ است در حالتي كه هيچ رنگ ديگري با آن تركيب نشده است. مانند آبي خالص.

تركيب رنگ هاي خالص با خاكستري از انرژي رنگ ها كم مي كند و از نظر بصري دورتر مي شوند و هر چه خالص تر باشند نزديك تر به نظر مي آيند. از اين خاصيت مي توان براي پلان بندي كار كمك گرفت و از رنگ هاي پر انرژي تر براي عنوان هاي مهم تر و در سطوح كم استفاده كرد.

در قسمت بعدي به بررسي رنگ هاي سرد و گرم و تاثير آن در طراحي سايت و همچنين رنگ هاي مكمل مي پردازيم. براي نوشتن اين مطلب از كتاب "هنر رنگ" و ويكي پديا نيز استفاده شده است.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.