SEO= Search Engine Optimization
بهينه سازي سايت
- هدف SEO اصلاح كدها و ساختار سايت براي بالا بردن شانس آن در كسب رتبه هاي بالا در نتايج جستجو است.
- SEO در حقيقت پروسه اي است كه كمك مي كند محتواي يك سايت ساده تر، راحت تر و به دفعات در اختيار موتورهاي جستجوگر قرار گيرد.
- SEO اصلاح تمام كدها، حذف كدهاي زايد، كاهش حجم صفحات، تنظيم چگونگي نمايش متن صفحه، نحوه لينك دادن صفحات به يكديگر، چگالي كلمات در صفحه، مطابقت كدهاي سايت با استانداردهاي موجود و تمام آنچه كه به خود سايت مرتبط است را به عهده مي گيرد.
SEM= Search Engine Marketing
بازاريابي با موتورهاي جستجوگر
SEM به تمام پروسه افزايش بينندگان سايت و بالا بردن فروش آن به كمك موتورهاي جستجوگر گفته مي شود. در حقيقت SEO بخش از SEM است. نمونه كارهايي كه در SEM انجام مي شود عبارتست از:
- انتخاب كلمات كليدي
- بررسي وضعيت فعلي سايت و رقباي آن
- اصلاح ساختار سايت
- تنظيم متاها و عناوين سايت
- بهينه سازي ساير پارامترهاي سايت
- معرفي سايت به موتورهاي جستجوگر
- افزايش محبوبيت و پيوندهاي سايت و مديريت اين پروسه
- شركت در برنامه هاي PFI
- تحليل آمار سايت
- بالا بردن رتبه ها (كنترل رتبه ها و اعمال تغييرات مورد نياز
- انتخاب موتورهاي جستجوگر براي سرمايه گذاري بر آنها
- بهينه سازي اخبار و Press Release
در ادامه اين مطلب دو راهكار SEM و SEO را بررسي مي كنيم و بعد از تعريف دقيق هر يك، به بيان راه حلي براي استفاده بهينه از اين دو، براي ارتقا و افزايش فروش سايت، مي پردازيم.
متاسفانه اغلب مردم اين دو كلمه را به اشتباه جاي يكديگر به كار مي برند و بسياري از مديران شركت ها نيز تصور غلطي از اين دو مفهوم دارند. SEO يا سئو (مخفف عبارت Search Engine Optimization) مفهوميست كه اغلب وبلاگ نويسان با آن آشنا هستند، اما در بسياري از مواقع اين كلمه با مفهوم SEM (مخفف عبارت Search Engine Marketing) به جاي يكديگر استفاده مي شود. SEM يك اصطلاح عمومي است كه به معني بازاريابي در موتورهاي جستجو است و مفهوم آن خيلي جامعتر از سئو در نظر گرفته ميشود. يعني SEM شامل SEO هم ميشود. در ادامه بيشتر به بازاريابي موتورهاي جستجو يا SEM ميپردازيم.
SEM يا SEO، كدام بهتر است؟
هر دو مفهوم SEO و SEM مهم هستند. همانطور كه گفتيم در يك نگاه جامع تر seo زيرمجموعه SEM به حساب مي آيد. شما با بازاريابي در فضاي اينترنت مي توانيد روش هاي مختلفي را براي افزايش فروش شركت خود بكار بگيريد كه يكي از مهمترين اين روشها همان Seo و بهينه سازي سايت براي كسب رتبه هاي بهتر در نتايج گوگل است.
سئو چيزيست كه هر شخصي با يادگيري يك سري نكات مي تواند آن را انجام دهد، اما SEM در محدوده هاي بزرگتر نياز به افراد متخصص دارد. با به كارگيري افراد حرفه اي در زمينه SEO مي توانيد نتيجه بسيار بهتري را كسب كنيد.
سئو و رتبه سايت
جدا از هر رويكردي كه شما نسبت به سايت خود داريد، سئو مي بايست جز برنامه اصلي شما باشد. مطالعات نشان مي دهند كه تنها سه سايت اولي كه گوگل نمايش مي دهد، بيشترين ترافيك را در جستجوي هر كلمه از آن خود مي كنند. ۳۳% ترافيك متعلق به رتبه اول جستجو، ۱۸% ترافيك متعلق به رتبه دوم جستجو و ۱۱% ترافيك متعلق به رتبه سوم جستجو است.
افت ترافيك شديدي از رتبه اول به دوم به وجود مي آيد و اگر خيلي خوش شانس باشيد، كاربران به رتبه هاي پايين تر نگاهي مي اندازند. با اين حال SEM به شما مي كند كه در جاهاي ديگري از اينترنت حضور داشته باشيد و ديده شويد. اگرچه بيشترين سهم ترافيك سايت شما از طريق سئو به دست مي آيد، اما مطالعات نشان مي دهد كه سايت هايي كه علاوه بر سئو از تكنيك هاي SEM نيز استفاده مي كنند، ۳۵% فروش بيشتري دارند. آيا هنوز كمي سردرگم هستيد؟ در ادامه مطلب پاسخ تمامي سوالات خود را خواهيد يافت.
روش هاي طبيعي بهترين راه ها محسوب مي شوند
امروزه راه هاي بسياري براي ارتقا رتبه سايت در يك كلمه كليدي وجود دارد. اما بهترين راه ارتقا سايت استفاده طبيعي از كلمات كليدي در محتواي سايت است. به همين خاطر نيز بسياري از افراد، در پشت صحنه در حال كار بر روي انتخاب بهترين كلمه كليدي براي صفحات هستند.
بعد از اين بك لينك ها هستند كه نقش مهمي دارند. بك لينك ها لينك هايي از سايت هاي معتبر هستند كه به سايت شما لينك داده اند. اغلب موتورهاي جستجو، الگوريتمي با تركيبي از پارامترهاي موثر محتوا، كلمات كليدي و بك لينك ها دارند و از آنها براي رتبه دهي سايت ها استفاده مي كنند. همچنين ساختار يو آر ال ها نيز در اين الگوريتم موثر است. اما آنچنان كه ما ديده ايم، بسياري از كاربران زماني را براي جستجو صرف نمي كنند.
SEM يا بازاريابي در موتورهاي جستجو چيست؟
SEM برنامه بزرگتر شما براي ديده شدن در وب و اينترنت است. اين مفهوم همواره شامل سئو نيز مي گردد. اما امروزه تصوري كه اغلب افراد از SEM دارند مساوي با صرف هزينه در تبليغات اينترنتي است. روش هاي زيادي براي بهينه كردن پست هاي وبلاگ شما وجود دارد، اما افراد همواره جستجو نمي كنند و شما نيز هر طور شده مي خواهيد كاربران را به سمت سايت خود بياوريد.
اگر نگاهي به وب نسخه يك بندازيم، بهترين مثال براي اين مورد، بنرهاي تبليغاتي سايت ها بود. اما با گذر زمان كاربران آنها را ناديده گرفتند، مخصوصا آنهايي كه در جاي خاصي از صفحه قرار داشتند.
گوگل به عنوان بهترين موتور جستجو از نظر تكنولوژي، راهي را براي پيشنهاد تبليغات پولي ارائه داد كه نزديكترين تشابه را به عبارت مورد جستجو داشت. اما با گذر زمان كاربران عادت به چشم پوشي از اين نوع تبليغ نيز كردند. اينجا بود كه گوگل توجه جدي به اين مورد كرد و تغييراتي در اين نوع تبليغ داد كه امروزه آنها را تحت عنوان PPC (پرداخت به ازاي كليك) يا PSA (تبليغات پولي در جستجو) مي شناسيم.
۵ استراتژي مهم SEM
۱. بازاريابي محتوا: توليد متن، عكس، ويديو و ديگر موارد بصري كه بازديدكنندگان سايت را ترغيب ميكند.
۲. تبليغات كليكي (PPC): هزينه كردن براي افزايش ترافيك سايت در موتورهاي جستجو، شبكههاي اجتماعي و سايتهاي معتبر جهاني. تبليغات كليكي با استفاده از طراحي بنر است و براساس كليك سنجيده مي شود و مبلغ پرداختي به سيستم Adwords گوگل به صورت دلار در نظر گرفته ميشود و با توجه به اينكه هزينه دلار شناور است، هزينه آن نيز متغير خواهد بود.
۳. بازاريابي شبكههاي اجتماعي: ايجاد پروفايلهاي رايگان براي كسب و كارتان به منظور ارتقا اعتماد كاربران و افزايش اعتبار سايت.
۴. بازاريابي ايميلي: ارسال پيامهاي مفيد به گيرندگان واجد شرايط كه ميخواهند از شما اطلاعات كسب كنند و تبديل آنها به درآمد.
۵. بهينهسازي نرخ تبديل (CRO): بهينهسازي نرخ تبديليك راهكار ساختاري و سازمان يافته براي تقويت عملكرد سايت شما و افزايش كسب درآمد محسوب ميشود.
استفاده از SEO و SEM در كنار يكديگر
بسياري از كارشناسان بازاريابي در موتورهاي جستجو، تركيبي از لينك هاي ارگانيك و پولي، فعاليت قوي در شبكه هاي اجتماعي، سئوي قوي، بك لينك هاي خوب و پست هاي مهمان را به صاحبين سايت ها پيشنهاد مي كنند. تركيب اين روش ها و استفاده چرخشي از آنها موجب جذب حداكثري ترافيك به سايت مي شود و بر فروش شما تاثير مثبت خواهد افزود.
بنابراين پر واضح است كه براي كسب موفقيت حداكثري بايد سئو و SEM در كنار يكديگر مورد استفاده قرار گيرند. فارغ از اين، هر چقدر كه علاقه مند به ارتقا سايت به دست خودتان باشيد، اما در نهايت به مشاوره با متخصصين اين كار نياز خواهيد داشت. استفاده از روش هاي غلط در كسب و كارها، ممكن است عواقب جبران ناپذيري داشته باشد. بنابراين از ابتداي كار همواره با يك متخصص سئو و SEM در ارتباط باشيد و حتي الامكان يك شخص خبره را در اين حيطه به استخدام خود درآوريد.
بعد از سئو طراحي سايت اصولي
اگر تمايل داريد براي شركت خود اقدام به طراحي سايت كنيد پيشنهاد مي كنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحي سايت فروشگاهي و طراحي سايت شركتي را مطالعه كنيد. همچنين صفحه خدمات طراحي سايت پيام آوا را براي اين كار نگاه كنيد. شركت پيام آوا بهترين و با كيفيت ترين خدمات طراحي سايت را در قالب طراحي سايت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه مي كند.
همچنين سئو سايت براي موتورهاي جست و جو و تبليغات گوگل از جمله مهمترين روش ها براي بيشتر ديده شدن سايت شما به حساب مي آيد. شركت پيام آوا خدمات طراحي سايت تهران ،تبليغات گوگل و سئوسايت را با مناسب ترين قيمت به شما ارائه مي دهد.